Maso je, mezijiným, důležitým zdrojem bílkovin, železa, vitamínu B12 a také zinku. Jelikož od dovršeného 6. měsíce kojenci začínají potřebovat doplnit jak železo (článek o důležitosti železa zde), tak i zinek, je vhodné maso zařadit do jídelníčku Vašeho kojence od začátků příkrmů, tak jak to i doporučuje WHO.

Z vlastní zkušenosti vím, že ne vždy je jednoduché dosáhnout toho, aby si naše miminko, teprve začínající s příkrmy, dokázalo poradit s vláknitou strukturou masa. A tím, že jsem nedávno dostala několik (dost…) dotazů na toto téma, sepíšu Vám sem pár tipů, které se nám doma osvědčily:

  1. Omáčky
  2. Velké kusy
  3. Proužky
  4. Hamburgy
  5. Masové knedlíčky
  6. Slané pirohy

1. Omáčky

Tou nejtypičtější je samozřejmě boloňská omáčka k těstovinám (ty vyberete co největší, aby se dobře držely. Nejlepší jsou velké mušle nebo třeba XXL spirálky. Nedržte se přesně receptu, ale využijte zeleninu, kterou už máte zavedenou. Chcete to mít co nejjednodušší? Pak jen opečte na extra panenském olivovém oleji trochu česneku/cibule, přidejte mleté maso podle výběru a zalejte rozmixovanými/nastrouhanými rajčaty. Máte strach, že to miminku (nebo spíš manželovi :D) nebude chutnat, protože je to kyselé? Zkuste rozmixovat spolu s rajčaty i jedno sladší jablko. Mñam

Kachní stehno

2. Velké kusy

Kuřecí/krůtí stehýnko vařené nebo pečené zbavené tenkých kostí a chrupavek. Dobře se drží pěkně jej zvládnou „ohlodat“. Možností je také odstranit veškeré kosti a stehýnko prezentovat jako pár velkých kusů masa. Mluvím hlavně o mase ze stehna, protože se tak nedrolí, jako maso z prsou. Kvůli Amelii jsem tak často vařila vývar jen ze stehen, a ty pak jedla ona. Pamatujte na to, že pinzetový úchop zvládají až kolem 9.měsíce, proto nenabízíme maso nakrájené na malé kousky.

3. Proužky

Proužky masa

V knize Vím, co mi chutná se doporučuje kuřecí nebo krůtí maso nakrájet podél vláken, aby se tolik nedrolilo a telecí/hovězí nebo vepřové napříč vláken. Tohle je jedna z věcí, co mě v knize ne celkem přesvědčila. Kuřecí/krůtí maso nakrájené podél vláken Amelie často plivala, protože se jí oddělovaly velké kusy a měla moc plnou pusu. Každopádně v případě drůbeže radím začít raději jinou části, než jsou prsa. Často jsou moc suchá a fakt se hodně drolí…

A pokud chcete nabídnout hovězí/telecí tak pro ty úplně nejmenší je super nabídnout malý filet v celku, který budou cucat a „ožužlávat“, ale nezvládnou z něj ukousnout, jen vysají šťávu (to stačí k tomu, abychom jej považovali za zavedené a ano, dostanou tak do sebe i tolik potřebné železo.

4. Hamburgy

Hamburgry

Jde o jednu z dětmi nejoblíbenějších forem, jak podávat maso. A nejen to, hamburgry mají děti obecně velmi rády. Určitě doporučuji nabízet jen ty doma dělané, z masa, které si sami vyberete (hovězí, vepřové, jehněčí, jejich mix  anebo taky třeba kuřecí, krůtí) a necháte si ho v řeznictví namlít, případně to uděláte až doma. Pokud Vaše mimi patří k těm, co o maso nejeví moc velký zájem, zkuste spolu s masem namlít i oblíbenou zeleninu (třeba mrkev, papriku, …). K tomu přidejte cibuli, česnek, petržel nebo jiná koření podle chuti. Čím lepkavější budete mít výslednou hmotu, tím menší je pravděpodobnost, že se Vám během pečení rozpadne. Na rozdíl od těch „klasických – dospěláckých“ hamburgrů, tyto musíte dělat na mírném ohni pomalu a nejlépe i přikryté pokličkou, aby se díky horkému vzduchu a vlhkosti upekly i vevnitř.

5. Masové knedlíčky nebo Karbanátky

Můžete je kombinovat a připravovat na 1000 způsobů. Můžete je péct v troubě, na pánvi nebo vařit ve vývaru či omáčce. Základem je mleté maso, vejce, česnek, jemně mletá cibule, sušená petržel nebo jiné koření, strouhanka (doporučuji tu z domácího chleba, abyste věděli, co všechno neobsahuje a kolik je v ní soli, také ji můžete zaměnit za rozmixované ovesné vločky nebo uvařenou rýži) a trocha olivového oleje. Já do nich někdy nastrouhám i malé rajče.

Všechno smícháte dohromady, necháte chvilku odpočívat a pak vytvarujte knedlíčky. Ty upečete nebo uvaříte, jak je Vám libo.

Masové pirohy

6. Slané pirohy

Opět to mleté maso…Jde o snad o nejmíň špinavou formu podávání masa, takže je to takové „babička friendly“ jídlo. A pokud si nechcete komplikovat život hledáním receptů, tady Vám nechám recept na jedno velmi velmi rychlé těsto, které zvládne úplně každý (recept na jeho sladkou variantu najdete i na Instagramu):

  • 2 hrnky pšeničné mouky
  • 1 hrnek teplé vody
  • 4 lžíce olivového oleje

Vodu smíchanou s olejem přidávejte po trochách k mouce. Pokud se těsto lepí, přidejte víc mouky. Zpracovávejte aspoň 5 minut. Hotové těsto nechte odpočívat, dokud zcela nevychládne. Poté vykrojte kolečka, nebo jen nakrájejte na čtverce. Ty naplňte mletým masem ochuceným kořením a smíchaným s nadrobno nakrájenou a orestovanou oblíbenou zeleninou. Hotové pirohy potřete rozmíchaným vajíčkem (nebo jen olejem) a pečte na 180° z obou stran dozlatova.

A co Vy? Máte nějaký vyzkoušený recept, o který byste se chtěli podělit? Napadá Vás další způsob jak nabízet maso? Každá rada je vítaná 🙂 Komentujte zde pod příspěvkem, na Instagramu nebo Facebooku.

error: Content is protected !!