Pokud máte malé děti nebo je teprve budete mít, určitě se zamýšĺíte nad tím (ať už se rozhodnete pro BLW nebo klasické mixování), jak mu/jí připravovat zdravá jídla. Na internetu najdete spoustu informací, bohužel, jak víte, ne všemu se dá věřit a tak maminky, co začnou s BLW dělají chyby nebo si nejsou jisté, zda to dělají dobře nebo špatně. V tomto příspěvku bych Vám tedy chtěla dát pár rad, které se Vám můžou hodit, až budete plánovat Vaše rodinné menu.

Zavádějte potraviny jednu po druhé

BLW začněte postupným zaváděním potravin. Některé potraviny jsou považovány za alergeny (například oříšky, vejce, lepek,… ) a tyto vyžadují pomalé zavádění. To znamená, že každou novou potravinu zavedete postupně, tři dny (nemusí být po sobě jdoucí), bez přidání nové potraviny a nikdy ne navečer, aby se nemohlo stát, že minimko uložíte ke spánku a nevšimnete si alergické reakce). Mezi jedotlivými novými potravinami by měl být odstup 1-3 dny. Tento postup zavádění platí i u dětí, u kterých je vyšší pravděpodobnot výskytu alergie.
Pokud máte strach z alergií, dopručuji Vám přečíst si tento příspěvek.

 U dětí s rizikem alergie (alergičtí rodiče, sourozenci) je třeba přidávat nové potraviny nejdříve tepelně zpracované a teprve pokud dítě tyto potraviny snáší, lze je podat syrové (zelenina, ovoce).

Pořadí potravin není důležité

Netrapte se pořadím zavádění potravin. Nebylo dokázáno, že by bylo potřeba dodržovat zažitá “pravidla”, například, 6. měsíc mrkev a brambor, 7.měsíc květák, 8.měsíc hrášek, 9.měsíc zelí a podobná tabulková doporučení. Navíc, určitě jste si všimli, že každý doktor, výživový poradce, webová stránka, sestřenice, teta a i susedka mají tu tabulku úplně jinou, že  😀 😀 😀 ? Nechte tedy tabulky tabulkama a zaměřujte se na zavedení potravin, které jsou součástí jídel, které doma nejčastěji vaříte. U BLW jde přece o to, aby se miminko co nejdříve účastnilo rodinného stolování. Znamená to, že klidně můžete začít jak klasickým banánemm tak i třeba hovězím :). 

Přizpůsobte textury

Jednou z největších obav rodičů praktikujících BLW je, zda se jim miminko neudusí. Těm nejmladším bez zoubků nenabízejte moc tvrdou zeleninu nebo ovoce, ideálně jsou ovo-ze připraveny tak, když je dospělý může rozmělnit mezi palcem a ukazovákem – podobnou sílu mají dětské dásně. Podrobněji jsem se této otázce jsem věnovala v příspěvěvku ZDE.

Potraviny bohaté na železo od samého začátku

První příkrmy by měly být bohaté na železo. O tom, které potraviny ho obsahují a jak zaručit jeho správné vstřebávání si přečtete v TOMTO příspěvku.

Jídelníček přizpůsobený Zdravému talíři

Určitě jste slyšeli o Zdravém talíři, který nám říká, které potraviny (skutečné potraviny) by měly být zahrnuty v našem jídelníčku. Tak tyto doporučnení, s určitými úpravami je potřeba následovat také při přípravě jídelníčku našich potomků. Hlavní jídla by měla obsahovat:

  • potravinu bohatou na železo (ve většině případů půjde také o potravinu bohatou na bílkoviny)
  • obilninu, brambor nebo jinou hlízovou zeleninu
  • zdroj zdravého tuku (extra panenský olivový olej, mleté ořechy nebo semena, avokádo,…)
  • zeleninu
  • ovoce

Informace o Zdravém talíři a aktualizované informace ohledně specifických výživových směrů najdete zde.

Zdroj: https://www.margit.cz/

Přizpůsobte Váš jídelníček nejmladšímu členu rodiny

Ze začátku to není moc možné, protože dětem je potřeba zavádět potraviny jednu po druhé, ale krůček po krůčku by se jejich jídlo mělo podobat tomu Vašemu až dokud nebudete jíst celá rodina stejně. Stejně ZDRAVĚ! Jak jsem psala v jednom z prvních článků:

“Děti se učí imitací a pokud v rodině vládnou nezdravé stravovací návyky, dítě se je naučí, zda se nám to líbí nebo ne.”

Základní chyby. Část 1.

Vyhněte se těmto surovinám a potravinám u dětí mladších jednoho roku:

Tento seznam jsem vytvořila na základě doporuční Světové zdravotnické organizace (WHO), britské Národní zdravotní služby (NHS) a Evropské společnosti pro dětskou gastroenterologii, hepatologii a výživu (ESPGHAN).

Seznam nevhodných potravin jsem připravila ve formě infografiky.

Kliknutím na obrázek si stáhete obrázek v PDF verzi.

Když už jí všech pět jídel denně :

U dětí, které už jedí všech 5 denních jídel by vyvážené týdenní menu mělo obsahovat minimálně 21 porcí ovoce (což znamená ovoce min. 3x denně), zahrnout zeleninu do každého hlavního jídla, živočišné bílkoviny 5x až maximálně 9x týdně (nejlépe na oběd), 4x až 6x týdně luštěniny, zbytek těstoviny/obiloviny.


https://www.instagram.com/p/By3MCp6idoq/?utm_source=ig_web_copy_link

error: Content is protected !!